بیست دو پیشنهاد صمیمانه برای ترک سیگار موفق

بیست دو پیشنهاد صمیمانه برای ترک سیگار موفق

1-در محل کار خود،جملاتی از عوارض دخانیات و تابلو سیگار کشیدن ممنوع را نصب کنید.

2-در مقابل اولین سیگار  روزانه خود مقاومت کرده و آن را تا حد امکان دیرتر بکشید.

3-سیگار را نخی خریداری نموده و مرتب مارک آن را عوض کرده تا به اسانس و مواد افزودنی  شرکتهای دخانی عادت نکنید.

4-در موقع وسوسه به مصرف با خود قرار بگذارید، تا قبل از استعمال سیگار کاری به خصوص را انجام دهید:برای مثال ده نفس عمیق یا بیان ذکری آرامبخش و یا صد قدم پیاده روی.

5-حتی المقدور سعی کنید تا از سیگارهایی که مورد علاقه شما نیستند و یا سیگارهای به اصطلاح نامرغوب  و غیر سبک استفاده گردد.

6-با خود قرار بگذارید که دو ساعت سیگار نکشید  و هربار این زمان را دو ساعت افزایش دهید.اگر توانایی دو ساعت سیگار نکشیدن را ندارید  ، کمی عمیقتر در رفتار و افکار و عقایدتان تعمق  و بار دیگر در باره عوارض دخانیات در خود و اطرافیانتان فکر کنید.

7-هر روز در مورد یک بیماری مرتبط با سیگار و دیگر انواع دخانیات مطالعه کرده و خود را برای لحظاتی در آن حال تجسم کنید .در نظر بگیرید امکان این رخداد برای شما غیر محتمل نمی باشد.

8-لیستی از مشکلات و ضررهایی  را که تا کنون به واسطه مصرف دخانیات متحمل شده اید را تهیه و هراز چند گاه آن را باز بینی کنید.

9-عادتهای مربوط به سیگار کشیدن خود را تغییر دهید:در مکانی دیگر یاروشن کردن با وسیله ای دیگر و نیز قرار دادن سیگار در انگشتان دست مقابل نمونه ای از این موارد است.

10-کلیه  ته سیگارها ی خود  در یک  شیشه در ب دار جمع آوری کنید.

11-در زمان مصرف سیگار جلوی آیینه رفته و به حرکات و رفتار خود در زمان استعمال دخانیات توجه کرده و به احساس خود در باره فردی مشابه با این رفتار و کردار بیاندیشید.

12-برای خود یک جعبه ترک سیگار درست کنید و کلیه ابزار کمکی برای ترک را در آن قرار دهید:آدامسهای بدون قند،تعدادی بیسکوئیت یاچوب شور،ترکیبات جایگزین نیکوتین ،فلش کارتهای  حاوی جملات تشویقی و هشدار دهنده و چند عدد عود و شمع .....نمونه هایی از محتویات پیشنهادی  ما برای جعبه ترک سیگار شماست.

13-در باره راههای مقابله به استرس بیشتر مطالعه  کرده و با تمریناتی، مهارتی شخصیتی مورد لزوم برای ترک  مانند مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنید

14-در کنار تفکر روی نحوه آسیب رسانی دخانیات به روح و جسم شما ،لحظاتی خانواده و اطرافیان خود را تصور کنید که در صورت بیماری یا فوت شما در اثر عوارض مصرف دخانیات چه وضعیتی را پیش رو خواهند داشت .

15-در رژیم غایی خود کمی تجدید نظر کرده و با تغییر آن خود را هرچه بیشتر برای ترکی موفق آماده کنید.حذف غذاهای پر ادویه و پر چرب و پر نمک،سوسیس و کالباس،کنسرو جات،چای پررنگ،نوشابه،قهوه،پنیر،بادام زمینی،گوشت قرمز و اضافه نمودن ترکیبات جو دوسر،کاهو،اسفناج،میوه جات غیر ترش از این تغییرات است.

16-در زمان ترک صبور بوده و از خود توقعات منطقی داشته باشید و در برابر وسوسه ها شرمنده نشوید و در صورت مصرف یک نخ سیگار تصور شکست را نداشته باشید و با امیدواری به راه  خود ادامه دهید .در نظر داشته باشید که شما  جزء معدود افرادی هستید که اقدام به ترک کرده و نیز یادتان باشد که اکثر افرادی که  ترک موفق داشته اند، سابقه ای از شکست در گذشته را تجربه کرده .

17-هنگام ترک از محیط های پر استرس ،ترافیک و هیجان تا حد امکان دوری کنید و از مکانهایی که شما را به یاد سیگار انداخته و وسوسه می کند دوری کنید.

18-همزما ن با ترک انواع دخانیات، ورزش سبک به ویژه دوچرخه سواری ،پیاده روی  و شنا  سبک توصیه می گردد.

19-به جای سیگار کشیدن حرف بزنید،آدامس بجوید،دستان خود را با کارهای دستی،نقاشی  و خیاطی مشغول نگاه دارید و اکثر وقت خود را با غیر سیگاریها  و مکانهایی که درآن سیگار کشیدن ممنوع است،  بگذرانید.

20-زمانی که برای مصرف سیگار وسوسه می شوید در نظر بگیرید که همین یک سیگار می تواند قسمتی از طول عمر شما را کوتاه و شما را به سرطان نزدیکتر کند.در مواردی در حین مصرف سیگار بروز سکته مغزی گزارش شده  است.

21-هنگام استراحت و پیش از خواب ،دلایل خود را برای ترک سیگار،دوباره  مرور کنید و خود را غالب بر سیگار و موفق در ترک و در راه بازگشت به سوی سلامتی تصور کنید.

22-در پایان ترک موفقیت خود را جشن گرفته و به  همه اطرافیان و دوستان، از روند ترک خود مطلع کنید.گاهی اوقات هوس و میل و عطش تا ماهها ممکن است  با شما همراه باشد در این اوقات با روشهای گفته شده  به مقابله با آن بپردازید.                                    

                                      دکتر آرش نیک خلق

 

/ 2 نظر / 156 بازدید
توکلی

به خانه ما سر بزن. حتما مطلبي پيدا مي‌کني که به آن علاقه‌مند شوي. يا حتي مي‌تواني مقاله‌اي بنويسي و پنجره تازه‌اي براي اهل خانه باز کني. "مي‌دونستي" www.midoonesti.com

الف

سلام ممنون از مطلب خوبتون.