زندگی بدون دخانیات

این وبلاگ را به همه کسانی که برای رسیدن به زندگی بدون دخانیات تلاش می کنند تقدیم می کنم

بیست دو پیشنهاد صمیمانه برای ترک سیگار موفق
ساعت ۱:۱۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/۱/٢٠   کلمات کلیدی: دخانیات ،پزشکی ،سیگار


بیست و دو پیشنهاد صمیمانه برای ترک سیگار موفق


بیست دو پیشنهاد صمیمانه برای ترک سیگار موفق

1-در محل کار خود،جملاتی از عوارض دخانیات و تابلو سیگار کشیدن ممنوع را نصب کنید.

2-در مقابل اولین سیگار  روزانه خود مقاومت کرده و آن را تا حد امکان دیرتر بکشید.

3-سیگار را نخی خریداری نموده و مرتب مارک آن را عوض کرده تا به اسانس و مواد افزودنی  شرکتهای دخانی عادت نکنید.

4-در موقع وسوسه به مصرف با خود قرار بگذارید، تا قبل از استعمال سیگار کاری به خصوص را انجام دهید:برای مثال ده نفس عمیق یا بیان ذکری آرامبخش و یا صد قدم پیاده روی.

5-حتی المقدور سعی کنید تا از سیگارهایی که مورد علاقه شما نیستند و یا سیگارهای به اصطلاح نامرغوب  و غیر سبک استفاده گردد.

6-با خود قرار بگذارید که دو ساعت سیگار نکشید  و هربار این زمان را دو ساعت افزایش دهید.اگر توانایی دو ساعت سیگار نکشیدن را ندارید  ، کمی عمیقتر در رفتار و افکار و عقایدتان تعمق  و بار دیگر در باره عوارض دخانیات در خود و اطرافیانتان فکر کنید.

7-هر روز در مورد یک بیماری مرتبط با سیگار و دیگر انواع دخانیات مطالعه کرده و خود را برای لحظاتی در آن حال تجسم کنید .در نظر بگیرید امکان این رخداد برای شما غیر محتمل نمی باشد.

8-لیستی از مشکلات و ضررهایی  را که تا کنون به واسطه مصرف دخانیات متحمل شده اید را تهیه و هراز چند گاه آن را باز بینی کنید.

9-عادتهای مربوط به سیگار کشیدن خود را تغییر دهید:در مکانی دیگر یاروشن کردن با وسیله ای دیگر و نیز قرار دادن سیگار در انگشتان دست مقابل نمونه ای از این موارد است.

10-کلیه  ته سیگارها ی خود  در یک  شیشه در ب دار جمع آوری کنید.

11-در زمان مصرف سیگار جلوی آیینه رفته و به حرکات و رفتار خود در زمان استعمال دخانیات توجه کرده و به احساس خود در باره فردی مشابه با این رفتار و کردار بیاندیشید.

12-برای خود یک جعبه ترک سیگار درست کنید و کلیه ابزار کمکی برای ترک را در آن قرار دهید:آدامسهای بدون قند،تعدادی بیسکوئیت یاچوب شور،ترکیبات جایگزین نیکوتین ، فلش کارتهای  حاوی جملات تشویقی و هشدار دهنده و چند عدد عود و شمع .....نمونه هایی از محتویات پیشنهادی  ما برای جعبه ترک سیگار شماست.

13-در باره راههای مقابله به استرس بیشتر مطالعه  کرده و با تمریناتی، مهارتی شخصیتی مورد لزوم برای ترک  مانند مهارت نه گفتن را در خود تقویت کنید

14-در کنار تفکر روی نحوه آسیب رسانی دخانیات به روح و جسم شما ،لحظاتی خانواده و اطرافیان خود را تصور کنید که در صورت بیماری یا فوت شما در اثر عوارض مصرف دخانیات چه وضعیتی را پیش رو خواهند داشت .

15-در رژیم غایی خود کمی تجدید نظر کرده و با تغییر آن خود را هرچه بیشتر برای ترکی موفق آماده کنید.حذف غذاهای پر ادویه و پر چرب و پر نمک،سوسیس و کالباس،کنسرو جات،چای پررنگ،نوشابه،قهوه،پنیر،بادام زمینی،گوشت قرمز و اضافه نمودن ترکیبات جو دوسر،کاهو،اسفناج،میوه جات غیر ترش از این تغییرات است.

16-در زمان ترک صبور بوده و از خود توقعات منطقی داشته باشید و در برابر وسوسه ها شرمنده نشوید و در صورت مصرف یک نخ سیگار تصور شکست را نداشته باشید و با امیدواری به راه  خود ادامه دهید .در نظر داشته باشید که شما  جزء معدود افرادی هستید که اقدام به ترک کرده و نیز یادتان باشد که اکثر افرادی که  ترک موفق داشته اند، سابقه ای از شکست در گذشته را تجربه کرده .

17-هنگام ترک از محیط های پر استرس ،ترافیک و هیجان تا حد امکان دوری کنید و از مکانهایی که شما را به یاد سیگار انداخته و وسوسه می کند دوری کنید.

18-همزما ن با ترک انواع دخانیات، ورزش سبک به ویژه دوچرخه سواری ،پیاده روی  و شنا  سبک توصیه می گردد.

19-به جای سیگار کشیدن حرف بزنید،آدامس بجوید،دستان خود را با کارهای دستی،نقاشی  و خیاطی مشغول نگاه دارید و اکثر وقت خود را با غیر سیگاریها  و مکانهایی که درآن سیگار کشیدن ممنوع است،  بگذرانید.

20-زمانی که برای مصرف سیگار وسوسه می شوید در نظر بگیرید که همین یک سیگار می تواند قسمتی از طول عمر شما را کوتاه و شما را به سرطان نزدیکتر کند.در مواردی در حین مصرف سیگار بروز سکته مغزی گزارش شده  است.

21-هنگام استراحت و پیش از خواب ،دلایل خود را برای ترک سیگار،دوباره  مرور کنید و خود را غالب بر سیگار و موفق در ترک و در راه بازگشت به سوی سلامتی تصور کنید.

22-در پایان ترک موفقیت خود را جشن گرفته و به  همه اطرافیان و دوستان، از روند ترک خود مطلع کنید.گاهی اوقات هوس و میل و عطش تا ماهها ممکن است  با شما همراه باشد در این اوقات با روشهای گفته شده  به مقابله با آن بپردازید.                                    

                                      دکتر آرش نیک خلق